صفحه تخصصی ساز ویولن کودکان

به اولین و بزرگترین مرکز آموزش موسیقی خوش آمدید.

آموزش تصویری ویولن کودکان

تئوری موسیقی


 ارتباط با کودکان و آموزش مهارت ها به آنها، ظرافت و ویژگی های خاص خود را دارد . آموزش درست باعث پرورش استعداد و انگیزه و بالا بردن حس اعتماد به نفس در آنها می شود بنابراین والدین عزیز قبل از شروع آموزش موسیقی به کودکان حتما باید به نکات زیر توجه کنند تا ایجاد علاقه به موسیقی به دلزدگی از موسیقی در کودکان تبدیل نشود.

چه مربی برای آموزش ویولن به کودکان مناسب است؟

مربی کودک باید با توجه به روحیه متفاوت کودکان، توانایی برقراری ارتباط با کودکان را داشته باشدتا بتواند آموزش های صحیح و اصولی ساز را با زبانی ساده و قابل فهم به کودکان ارائه کند و با تشویق بجا و ایجاد علاقه در آنها میل به تمرین را در آن ها ایجاد کند و استعداد موسیقی را در آنها پرورش بدهد. بنابراین مربی کودک علاوه بر شناخت و آگاهی، اشراف به تدریس و متدهای کاربردی متنوع آموزش به کودکان ،عشق وعلاقه و حوصله خاصی داشته باشد و با صبر و حوصله و مهربانی ؛ مبانی و اصول اولیه موسیقی وتئوری موسیقی را با روشهای مناسب کودکان و با قصه و بازی به آنها آموزش دهد.با توجه به این که آموختن ویولن برای بزرگسالان هم امری مشکل است، بچه ها به مراتب می بایست بیشتر تمرین و ممارست کنند، آموزش به آنها باید به صورت پله پله و با برنامه ریزی دقیق و متنوع و مدون صورت گیرد ،که کودک ضمن لذت بردن از آموختن موسیقی ، احساس پیشرفت و رضایت از آموزش داشته باشد. ایجاد علاقه و انگیزه و ارتباط  خوب بین هنرجو وهنر آموز، سبب تسهیل  در امر آموزش می شود و تمرین و آموزش شیرین تر می گردد.

از طرفی مدرس اموزش ساز ویولن به کودکان، باید به فیزیک بدن کودک توجه داشته باشد. مدرس مجرب و کار آزموده و آگاه به اندازه ساز، نحوه به دست گرفتن ساز و آرشه، نحوه ایستادن هنرجو، منقبض نبودن عضلات و… توجه ویژه دارد و ضمن اینکه  آموزش صحیح نواختن ساز انجام می گیرد، از ایجاد اشکالات و آسیب های مفصلی و استخوانی پیشگیری می شود.

آیا کودکان علاقه مند به ویولن دوره خاصی را باید آموزش ببینند؟

آموزش ویولن و کلیه سازها به کودکان، بهتر است بعد از گذراندن دوره ارف (موسیقی کودک) باشد ولی چنانچه کودک دوره موسیقی کودکان را نگذرانده باشد ، طی دوره آموزش باید نت خوانی و ریتم خوانی با روش قابل درک برای کودکان آموزش داده شود تا کودک درک و شناخت کلی و دید وسیع تری نسبت به موسیقی و ساز وساختارآن داشته باشد.

چه سنی برای آموزش ویولن به کودکان مناسب است؟

 برای آموزش موسیقی به کودکان محدوده سنی خاصی وجود ندارد زیرا می توان در قالب بازی های کودکانه و با استفاده از نرم افزارهای کمک آموزشی تا حدودی کودک را با موسیقی آشنا کرد ولی زمانی که کودک بتواند نت را فرا گیرد و نواختن یک ساز را شروع کند حدود 6 سالگی است . البته سن فیزیکی معیار مناسبی برای دانستن زمان مناسب برای شروع یادگیری ویولن نیست چون توانایی در تمرکز و یادگیری در کودکان مختلف متفاوت است. بنابراین بدون در نظر گرفتن سن فیزیکی این که کودک شما چه زمانی آمادگی برای یادگیری موسیقی پیدا می کند بسیار مهم است.

آیا کودک شما آماده فراگیری موسیقی است؟

آموزش ویولن از حدود شش سالگی با سازهای کوچکتر از سایز معمول آغاز می شود. بسیاری از اساتید موسیقی معتقد هستند که اگر فرزند خود را زودتر از آنچه لازم است به کلاسهای موسیقی بفرستید ممکن است، استعداد موسیقی آنها را برای همیشه کور کنید. کودک ممکن است در صورت برخورد با دشواری های فراگیری ساز نا امید شود و اعتماد بنفس خود را برای مدت زیادی از دست دهد، این امر می تواند برای او در سایر زمینه های زندگی از جمله مدرسه نیز مضر باشد. بسیاری از کودکانی که در سنین زیر 8 سال به کلاسهای آموزش موسیقی جدی فرستاده می شوند دچار چنین مشکلاتی خواهند.

چه سازی برای چه سنی در کودکان مناسب است؟

  •  اگر از زیر 8 سال می خواهید موسیقی را وارد زندگی فرزند خود بکنید، فلوت ریکوردر بهترین انتخاب است. تجربه نشان داده است از زمانی که کودک انگشتان خود را با اختیار به حرکت در می آورد، می تواند هنرآموز فلوت باشد.
  •  برعکس مورد اول پیانو را باید زمانی شروع کرد که کودک حداقل بتواند در حالت ایستاده به کلاویه ها تسلط نسبی داشته باشد و قدرت فیزیکی آن برای فشار دادن کلاویه ها کافی باشد.
  •  سازهای زهی از خانواده ویولن معمولا" از سن شش سالگی زودتر شروع نمی شوند، ضمن اینکه یقینا" باید با سازهایی در ابعاد کوچکتر مثل یک هشتم یا یک چهارم آموزش را آغاز کرد.
  •  سازهای بادی - بجز فلوت ، ریکوردر - معمولا" هنگامی شروع می شوند که دندانهای اصلی کودک رشد کرده باشند و کودک قدرت کافی برای دمیدن در ساز را دارا باشد. همچنین چون این سازها کمتر در ابعاد کوچکتر موجود هستند باید دقت کرد که آیا وضعیت فیزیکی کودک توانایی اجرای ساز را دارد یا خیر.
  •  سازهای مضرابی مانند سه تار، گیتار و ... که در ابعاد کوچکتر هم وجود دارند برای کودکان زیر 8 سال توصیه نمی شوند.
  •  نکته بسیار مهم آنکه فرا گیری مهارت های آوازی برای کودکان و نوجوانان بصورت جدی برای سنین پایین 15 سال توصیه نمی شود. اما کلاس های آوزا خوانی دست جمعی از سن سه سالگی باعث رشد علاقه آنها به موسیقی خواهد شد.

کوک کردن ساز ویولن


کوک سیم‌های ویولن از زیر به بم به ترتیب عبارتند از: می‌ (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).

 

کوک ساز ویولن

تا آن جا که ممکن است به کوک کردن ساز خود عادت کنید و سعی کنید بر دو مشکل بزرگ یعنی وضعیت بازوی راست روی سیم ها و تعویض آرشه روی سیم ها که اغلب هنرجوها با آن در گیر هستند غلبه کنید.

روی سیم "لا" وقتی آرشه را به طرف ته آن می کشیم ، بازو به بدن ساییده می شود، اما وقتی آرشه را ه طرف نوک م کشیم ، بازو از بدن دور می شود.

روی سیم "ر" وقتی آرشه را به طرف ته می کشیم (آرشه چپ)، وضعیت مانند وضعیت آرشه روی سیم "لا" می باشد.ولی وقتی آرشه را به طرف نوک می کشیم (آرشه راست)،آرنج از بدن دور می شود.

 

آشنایی با ساز ویولن


آموزش ویولن به کودکان

ویولن (violin) سازی زهی و آرشه‌ای است و کوچک‌ترین عضو سازهای زهی آرشه‌ای شناخته شده است ودر زمان نواختن معمولاً روی شانه چپ قرار می‌گیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده‌است نواخته می‌شود. به طور کلی ویولن در هنگام نواخته شدن با 3 نقطه چانه، شانه و دست چپ در تماس است و هر یک از این نقاط بخشی از بار دست گرفتن ساز را به دوش می‌کشند در این قسمت با ساختار ویولن و اصول اولیه نواختن این ساز آشنا می شوید.این ساز از ۵۸ قطعه مختلف ساخته می‌شود و وزن آن در حدود ۴۰۰ گرم است. ویولن از بخش‌های زیر تشکیل شده‌است:

Hl,ca jowwd ,d,gk

 

 

 

 

 

ساختار ویولن:

  1. پیچک یا حلزونی
  2.  گوشی ها
  3. شیطانک
  4. دسته ویولن
  5. گریف
  6. صفحه رویی ویولن
  7. صفحه پشتی ویولن
  8. کلاف
  9. F یا سوراخ صدا (شکاف صدا)                                                                  
  10. خرک 
  11. سیم گیر
  12. دکمه سیم گیر
  13. نوار یا زه یا کلاف دور
  14. پل(رابط صفحه رویی و پشتی ویلن)                                                                                                                                                                     
  15. تاندون یا پیچ تنظیم کوک
  16. پیچ تنظیم آرشه
  17. پاشنه آرشه (مو گیر آرشه)
  18. سیم پیچی تزیننی آرشه
  19. چوب آرشه
  20. سر آرشه
  21. موهای آرشه

اصول اولیه فراگیری ویولن

عامل مهمی که می تواند کیفیت شنیداری هنرجو و تمرکز وی روی حرکت  آرشه و عمل کرد درست انگشتان را بالا ببرد، سلفژ است . در انتخاب ساز و آرشه دقت کنید.

وضعیت بدن در حالت کلی

وضعیت مناسب بدن ، و ضعیت راحت و طبیعی آن است، طوری که جهت حفظ تعادل بهتر است یک پا را به طور سبک و راحت ، جلوتر از پای دیگر قرار دهیم.ویولن باید به گونه ای گرفته شود که به بدن فشاری وارد نشود  و اگر احساس ناراحتی و یا درد در هر کدام از اعضای بدن بود بدون شک استیل گرفتن ویولن اشتباه است و باید تصحیح شود. نادرست گرفتن ویولن علاوه بر ایجاد درد و آسیب رساندن به نقاط مختلف بدن، در صدای ایجاد شده و نحوه ی نوازندگی وکیفیت آن تاثیر مستقیم دارد.

,QUDJ WPDP FNK NV K,HOJK ,D,GK

وضعیت کلی بدن در حالت نواختن ویولن

شیوه نگه داشتن اصولی ویولن

ویولن را بدون کمک گرفتن از بازوی چپ، درست بین فک و شانه چپ نگه دارید. برای اطمینان از صحیح بودن نحوه نگه داشتن ویولن، بازوی چپ تان را به اطراف حرکت دهید.

شیوه درست نگه داشتن ویولن

شیوه نگه داشتن آرشه

نوک انگست شست را در مقابل موگیر (پاشنه آرشه) قرار داده و آرشه را در وسط دست قرار دهید. چوب آرشه را از زیر دومین بند انگشت نشانه و نوک انگشت کوچک بگذرانید.انگشت شست را خیلی خمیده و یا خیلی راست نگذارید بلکه کمی قوس دار نگه دارید.

شیوه درست نگه داشتن آرشه

شیوه صحیح نگه داشتن آرشه ویولن

وضعیت بازوی راست

سعی کنید که بازو، نرمی خود را حفظ کندو مراقب باشید که آرنج نه زیاد بالا و نه زیاد پایین باشد برای آرشه کشی روی سیم های "می" و "لا" بازو در امتداد بدن پایین می آیدو روی سیم های "ر" و "سل" کمی بالا می رود.

وضعیت بازوی راست هنگام نواختن ویولن

وضعیت آرشه با سیم

آرشه را همیشه با خرک موازی کنید. آرشه را طوری به طرف نوک آن حرکت دهید منظور آرشه راست است که پشت دست ، با ساعد در یک راستا (در وسط آرشه) باشد تصویر1

در نوک آرشه،پشت دست تا حد کمی به طرف ساعد متمایل می شود.تصویر2

در هنگام کشیدن آرشه از نوک به ته آن (آرشه چپ) ،به تدریج مچ را بالا بیاورید.تصویر 3

,QUDJ hVAI FH SDL

وضعیت آرشه با سیم

منبع: مقالات آموزشی افرارایان

تاریخچه ساز ویولن


تاریخچه ویولن در اروپا مر بوط به قرن ۹ میلادی است. بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که ویولن تکمیل شده ساز رباب است. فرم‌های اولیه ویولن دارای سوراخی بودند که بر روی ساز قرار داشت اما بعدها این سوراخ از بدنه سازها حذف شدند و این ساز با سه سیم سرآغاز ساز ویولن تکامل یافته در سال‌های آینده شد. 

تاریخچه ورود ویولن به ایران

ویولن در اواخر عهد قاجار وارد ایران شد و بسیاری ازکمان چه نوازان آن دوره با دیدن این ساز و شنیدن صدای آن شیفته نواختن این ساز شده و کم کم ویلن جای خود را در موسیقی ایران باز کرد. در آن زمان کمانچه نوازان از اشکالاتی که در سازشان وجود داشت رنج می بردند و نیز اروپا دیدگانی از این دستههمکاران خود را به نواختن ویلن تشویق میکردند و همان متد کمانچه نوازی را بر روی (چهار سیم) تجربه می کردند و نهایتا این ساز وارد موسیقی ایران گردید تا جایی که خطر فراموش شدن ساز کمانچه احساس می شد .شایان ذکر است که ایرانیان خوش ذوق چون همیشه افتخار آفریدند . از سویی استاد قنبری مهر در ساخت ساز ویلن به مقامی رسید که بزرگان موسیقی جهان از ساز های ایشان استفاده می کنند و آرزوی هر نوازنده ویلن ایرانی این است که پنجه در چنین سازی بیندازند. و از سوی دیگر سازندگان کمانچه از جمله استاد (امیر عطایی) تا حدود بسیار زیادی از نواقص این ساز کهن کاستند . ساز ویولن قادر به جواب آواز بوده . علاوه بر تک نوازی در گروه نوازی رغیب ندارد . وسعت صدای آن کافی بوده و چنانچه نوازنده توانمند باشد هیچ سدی در برابرش نیست.ویولن را به صورت پیزیکاتو (با ناخن) و با آرشه می نوازند . این ساز به دلیل طویل بودن آرشه می تواند جملات بلند موسیقیایی را بدون بریدگی اجرا کند و همین امر آن را در جواب آواز یاری می نماید. این سازملودیک قادر به گرفتن آکوردهایی نیز می باشد .

اولین نفری که ویولن را به ایران آورد کیست ؟

ویولن از ادوات و آلات موسیقی جدید است که در زمان ناصرالدین شاه پس از تاًسیس شعبهً موزیک دارالفنون،و آمدن مستشاران خارجی برای معلمی این شعبه و آوردن سازهای جدید مانند فلوت و قره نی در ایران معمول گردید . مسیو دوال فرانسوی که در اواخر عصر ناصری به ایران آمد و دو سال بیشتر در ایران نماند معلمی قسمتی از شعبهً موزیک دارالفنون را بر عهده داشت و استاد و نوازنده ویولون بود و این ساز را با قواعد مخصوص آن تعلیم می داد. و ظاهراً از قدیمی ترین مربی و معلم ویولون بود. ” حسن مشحون ” در کتاب تاریخ موسیقی ایران حسین هنگ آفرین، را قدیمی ترین ایرانی نوازندهً ویولون معرفی کرده است ولیکن ( روح الله خالقی ) در کتاب سرگذشت موسیقی، “تقی دانشور ” (اعلم السلطان ) را نخستین ایرانی می نویسد که با ویولن آشنا شده است.

منبع:آی ویولن

آلبوم موسیقی ویولن


در این بخش تعدادی قطعه از آلبوم های سوز عشق و مهتاب استاد گرانقدر استاد پرویز یاحقی را برای شما عزیزان گرد آوری کردیم.استاد پرویز صدیقی پارسی معروف به پرویز یاحقی  اهنگساز ایرانی و نوازندهٔ ویولن بود. استاد یاحقی از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد و نزد ابوالحسن صبا موسیقی را فرا گرفت.
 

لینک دانلود مستقیم آلبوم سوز عشق

لینک دانلود مستقیم آلبوم مهتاب

اساتید برجسته ویولن


مشهورترین ویولن زن های خارجی

           Antonio Vivaldi, Italy

Arcangelo Corelli, Italy

Pablo De Sarasate

Jascha Heifetz, Russia

Ole Bornemann Bull, Norway

Niccolò Paganini

Mikhail Saulovich (Mischa Elman), Ukraine

   

 

مشهورترین ویولن زن های ایرانی

 

 

 

 

 

 

بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب