ابتدایی ترین قواعد آموزش موسیقی به زبان ساده

آموزش اصول اولیه موسیقی

برای یادگیری هر دانشی نیاز به آشنایی با اصول اولیه ی آن علم را داریم. علم موسیقی نیز جزو همان دسته از علوم است هرچقدر که آهنگساز خوبی باشیم بدون یادگیری اصول ابتدایی موسیقی نمیتوانیم کار خود را به خوبی اجرا کنیم. تئوری موسیقی یادگیری به زبان موسیقی را به ما آموزش می دهد. دوره ی آموزشی که برای شما مدون شده برنامه ای است گام به گام که زبان موسیقی را به ساده ترین شکل ممکن با زبان شیرین و شیوا ارائه می دهد و فرق این دوره با دوره ها و کتب دیگر جنبه آموزشی آن است و نوع گفتار به ترتیبی است که هنرجوی آموزش موسیقی حضور یک استاد با سواد را در کنار خود حس می کند مطالب گرد آوری شده در این دوره از مطالب استاندارد و مقاله های معتبر ایرانی و خارجی گرفته شده است.

چه کسانی باید تئوری موسیقی را بخوانند ؟

هنرجویان آموزش موسیقی و تمام افرادی که با موسیقی در ارتباط هستند میتوانند از این مقالات آموزش موسیقی استفاده کنند. تنها شرط یادگیری موسیقی داشتن استعداد و پشتکار هنرجو می باشد. هر هنرجو برای یادگیری موسیقی با سختی ها و مشکلاتی مواجه خواهد شد که با سعی و تلاش و پشتکار می تواند این مشکلات را از بین ببرد.

شیوه تولید صدا

اولین ماده که موسیقی دانان برای ایجاد آثار موسیقیایی از آن بهره می برند صوت است. صوت پدیده ای فیزیکی است برای همین برای یادگیری تئوری موسیقی یادگیری جنبه ی فیزیکی صدا ( فیزیکی صوت ) اولویت دارد.اصوات در اثر ارتعاشات موجی یک جسم تولید می شوند و این امواج به هوا و گوش ما منتقل می شود و می توانیم صدا ها را بشنویم. 

فرکانس ، طول موج ، دامنه از مشخصه های امواج صوتی هستند. اکثر مشخصه ها به فیزیک و علم آکوستیک مرتبط می باشند بنابر این ما در آموزش موسیقی به مباحثی می پردازیم که بیشتر جنبه ی کاربردی داشته باشد در نتیجه مشخصه ی فرکانس در علم موسیقی بیشتر مورد توجه است. سیم یک ساز در حالت اولیه بدون حرکت است و با اولین صربه ای که به آن وارد می کنیم به حرکت می افتد و بالا و پایین  نقطه اولیه حرکت ارتعاشی میکند و تولید صدا می کند. به تعداد این ارتعاشات در واحد زمانی بسامد یا فرکانس می گویند. در واقع در فیزیک به تعداد ارتعاشات یک جسم در یک ثانیه فرکانس یا بسامد می گوییم. واحد بسامد ( فرکانس ) هرتز  می باشد. به طور مثال اگر یک سیم در یک ثانیه 500 بار نوسان کند می گوییم بسامد آن سیم 200 هرتز است پس هرچه بسامد صدا بیشتر باشد صدا زیر تر  و هرچه کمتر باشد صدا بم تر است به عبارتی دیگر  هر چه تعداد ارتعاشات در ثانیه بیشتر باشد صدا زیر تر  و هر چه کمتر باشد صدا بم تر است. گوش هیچ موجودی قادر به شنیدن همه اصوات در همه فرکانس ها  نمی باشد و در واقع هر موجودی محدوده ی شنوایی خاص خود را دارد. آستانه ی شنوایی انسان ها از  صداهای بم تر از 20 هرتز و زیر تر از 20000  هرتز خارج نیست البته این مقدار تقریبی می باشد و با توجه به سن و نژاد افراد میتواند متفاوت باشد.

صداهای غیر موسیقیایی

صداهایی که جزو اصوات موسیقیایی نیستند را صداهای غیر موسیقیایی می نامیم با ذکر یک مثال این موضوع را برای هنرجویان آموزش موسیقی بیان می کنیم : صدای جارو برقی ، ماشین لباسشویی، کولر ، سر و صدای خیابان ها و غیره همگی مثال هایی از صداهای غیر موسیقیایی هستند که اصطلاحاً به آن در آموزش موسیقی نوفه می گوییم و اغلب ناخواسته و تصادفی تولید می شوند. برای پاسخ به این سوال که چگونه بین نوفه و صداهای موسیقیایی می توان تفاوت بگذاریم به این صورت پاسخ می دهیم که بر خلاف صداهای موسیقیایی ، صداهای نوفه فرکانس مشخصی ندارند بنابراین نمیتوانیم برای آن ها فرکانس تعریف کنیم.


دیدگاه خودتان را بنویسید



بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب