ارکستر سمونی موسیقی

ارکستر سمفونی در آموزش موسیقی

زمانی که تئوریسین آموزش موسیقی به تصلیف آهنگی مشغول باشد در فکر و ذهن خود انواع مختلف صدا ها پدیدار می شود، این صوت ها که با ذهن و تصور و احساس آهنگ ساز ارتباط دارد با هم آمیخته شده ، متحد شده و سپس به هم پیچیده شده بعد از آن از هم جدا شده و به شکل صدا های متفاوتی که به همدگیر شباهتی ندارند در می آیند . به این شکل است که آهنگ های شاد و غم انگیز هیجان انگیز و آرام بخش ، رزمی و خیال انگیز به وجود می آید. جطور می شود کل زیبایی و هارمونی این صوت ها را به گوش مردم برسانیم. هنجره ی آدمیزاد توانایی انجام این کار را ندارد، ارک بزرگترین آلت موسیقی می باشد ملودی ها را زمانی که شکوهمند، مزون و بزرگ باشند به زیبایی طنین انداز می کند ولی توانایی ایجاد صداهای تند، متغیر و شتابنده را ندارد، ویولون که یک ساز فوق العاده می باشد و نواهای گویا تر ، پر تحرک تر و دقیق تری ر تولید می کند توانایی اینکه منظور آهنگ ساز را به طور کامل بیان کند را ندارد به خصوص اگر تئوریسین آموزش موسیقی یک اثر قهرمانانه ای را مد نظر داشته باشد ولی اگر بخواهیم ساز های بادی را به ویولون و ساز های خانواده ی آن بیفزاییم همچنین سازهای پوستی، انگشتی، زبانه دار و مضرابی را به آنها اضافه کنیم و به هر کدام از ساز ها وظیفه ای مثل آنچه که خوانندگان در اپرا دارند واگذار کنیم و سپس صداهای آنها را در مقابل هم بگذاریم و فرق آنها را با همدیگر نمایان کنیم و تمام امکانات سازها و مهارت نوازندگان هم استفاده کنیم چه نتیجه ای حاصل خواهد شد؟ در این حالت میفهمیم که موسیقی دیگری به وجود آمده که به آن سمفونی می گویند. حال این صحنه را در ذهن خود تجسم کنید که بیشتر از صد نفر نوازنده در یک مکان جمع شده اند بعضی از آنها ویولون و آلتو دارند و بعضی دیگر ویولون سل و کنتورباس و بعضی هم سازهای بادی چوبی و برنجی و سازهای ضربی و سنج و زنگ و ... دارند. کل آنها در مجموع ارکستر سمفونیک را ایجاد می کنند. گفتن این مطلب بدون اینکه از کلمات استفاده شود کار بسیار مشکلی می باشد که آهنگساز باید آن را انجام دهد. او ملودی را باید پیدا کند که بتواند بهتر  منظور او را گفته و ابراز کند و آنگاه به وسیله ی سازهایی که با صدای خود بهتر بتوانند این ملودی را اجرا کنند به گوش همه برسد ولی اجرای صحیح و واضح ساخته های موسیقی کار راحتی نمی باشد. هر نوازنده ای در ارکستر باید با قسمت هایی از آهنگ که به او سپرده شده است به خوبی آشنا بوده تا دچار خطا و انحراف نشود. در ارکستر سمفونیک همه ی نوازندگان در یک زمان مشغول نواختن نمی باشند پس هر نوازنده ای باید دقیق بداند که چه لحظه ای باید نوازندگی کرده و چه زمانی خود داری کند و همچنین او باید این را بدان که چه قسمتی از آهنگ را با صدای بلند و یا آهسته و چه قسمتی را تند و آرام اجرا کند. بدون رهبر ارکستر کار نوازندگان بسیار دشوار خواهد شد ، رهبر در جای بلندی در مقابل ارکستر می ایستذ و به شکل بسیار پیچیده و سختی ارکستر را رهبری می کند. رهبر ارکستر کار خودش را به وسیله ی حرکات دست  و ژست انجام خواهد داد، حرکات و ژست رهبر ارکستر برای خیلی از مردم قابل فهم نیست ولی نوازندگان موسیقی به او نگاه کرده و می فهمند که حالا نوبت چه کسی است که نوازندگی کند و چه نوع ریتمی را اجرا نماید. به چه دلیل وجود رهبر در ارکستر واجب و ضروری می باشد؟ چون اوست به کار نوازندگان وحدت و یکپارچگی می بخشد و در میان کار آنها هماهنگی به وجود می آورد. رهبر ارکستر تلاش می کند که منظور و فکر آهنگساز برای شنوندگان بهتر بیان شود . این اتفاق افتاده است که یک اثر توسط دو رهبر به طور متفاوتی اجرا شده است  این بدان دلیل است که فهم از منظور آهنگساز یکی نبوده است

بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب