کاربرد حامل های گوناگون در موسیقی

کاربرد حامل در آموزش موسیقی

کاربرد حامل در موسیقی

در قرن های پیشین هر گروه از خوانندگان آواز نت خوانی موسیقی را بر روی یکی از حامل ها یاد می گرفتند و ملودی قسمت خودش را که بر روی همان حامل تحریر می شد می سرود همان طور هر کدام از بخش های آوازی هر موقع در یک آواز گروهی به همراه یک ارکستر تقریباً کوچک شرکت داده می شد معمولاً به وسیله ی یکی از ساز های ارکستر تقویت و همراهی می شد از ین جهت نت موسیقی ساز ها هم بر روی حامل های گوناگون تحریر می شد  این روزها هم مشاهده می کنیم که نت نویسی موسیقی برای برخی سازها هنوز هم با حامل یا کلید خاصی انجام می شود. در ذیل وسعت هر بخش آوازی نمایش داده شده و همچنین اسم سازهایی که نت موسیقی آنها احتمالاً با همان حامل نوشته می شود ذکر شده است.

1- حامل کلید فا - خط چهارم : این حامل غیر از بخش های باس و باریتون در نت نویسی موسیقی برای سازهایی که در زیر گفته شده نیز به کار می رود.

الف - فاگوت

ب- ترومبون باس

ج - کر

د - توبا

ه - ویولونسل ( فقط قسمتی از صوت های منطقه پایین به این ساز با حامل بالا نوشته می شود )

ر - کنتر باس زهی ( نت های موسیقی این ساز یک اکتاو بم تر از نت موسیقی نوشته شده صدا می دهد)

2- حامل کلید فا - خط سوم : این حامل در حقیقت محسوس بخشی باریتون می باشد که این روزها مدت هاست استفاده از آن نمی شود.

3- حامل کلید دو - خط چهارم : غیر از بخش تنور سازهای پایین بر روی این حامل نت نویسی خواهند شد : 

الف - فاگوت ( بخش صوت های بالای این ساز ) 

ب- ترونبون تنور

ج - ویولونسل ( بخش مرکزی صوت ها این ساز ) 

4 - حامل کلید دو - خط سوم : این حامل غیر از بخش آلتو ( ی آوازی ) ، در نت نویسی موسیقی ساز آلتو ( ویولون آلتو = ویولا ) هم استفاده می شود.

5 - حامل کلید دو - خط دوم : این حامل ( مخصوص بخش متزوسوپرانو ) این روز ها استفاده ای نداشته و به جای آن آخرین حامل استفاده می شود.

6 - حامل کلید دو - خط اول : این روزها هیچ سازی بر روی این حامل نت نویسی نمی شود و در مورد بخش سوپرانو نقش آن را حامل بعدی اجرا می کند.

7- حامل کلید سل - روی خط دوم : این روزها برای تمام بخش های آوازی ( غیر از بخش باس و بخش باریتون و بعضی اوقات بخش تنور ) بروی حامل شماره 7 نت نویسی انجام می شود. ساز هایی هم وجود دارند که از این حامل در نت نویسی آن ها به کار می رود مثل : ویولون و ویولونسل ( صوت های بسیار بالای ساز ) و فلوت و اوبوا و کلارینت و کلارینت باس و کر ( نیمه ی بالای صدای این ساز ) و کرنت پیستون دار و ترومپت  و کرآنگله و ساکسهورن و ساکسوفون و تقریباً همه ی سازهای دیگری که در سازمان ارکستر بزرگ نقش مهم و اساسی دارند. پیانو و همه سازهای شستی دار و هارپ هم در نت نویسی موسیقی از حامل مضاعف به کار می برند که حامل بالای آن حامل سل و حامل پایینی حامل فا می باشند. هنر جوی آموزش موسیقی باید نت نویسی موسیقی و نت خوانی بر روی تمام حامل های هفت گانه و بخصوص حامل های معمول تر را چنان یاد بگیرد که خط موسیقی روی حامل های رایج تر ( به ترتیب از اهمیت : حامل سل ، حامل فا ، حامل دو ی خط سوم ، حامل دو ی خط چهارم ) را بشود به راحتی خواند و سه حامل دیگر ( به ترتیب دوی خط اول ، دوی خط دوم ، فا ی خط سوم ) را با فکر و محاسبه ی نت نویسی موسیقی و نت خوانی خواند. این یاد گیری هر وقت در شروع غیر لازم آید تحقیقاً در آینده به آن احتیاج خواهیم داشت. یادگیری نت نویسی بر روی هر هفت عامل امکان دارد به دو دلیل مورد علاقه ی هنرجوی آموزش موسیقی نباشد. اول اینکه او فکر می کند همانطور که در بالا به آن اشاره شد چندان احتیاجی به این یادگیری نخواهد داشت. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر هنرجوی آموزش موسیقی در صدد یادگیری موسیقی در سطح حرفه ای نباشد و نمیخواهد به سطح یک آهنگ ساز حرفه ای برسد در این حالت باید حق را به او بدهیم ولی اگر هدفش یادگیری تئوری بنیادی موسیقی فراهم کردن یک اساس محکم برای ادامه دادن راه موسیقی باشد نمی شود از دشواری بین راه هراسی داشته باشد و از الان ناچار به یادگیری نت خوانی موسیقی بر روی حامل های هفت گانه می باشد. مطلب دیگری که هنرجوی آموزش موسیقی امکان دارد در برابر سختی این بحث از یادگیری آن پرهیز کند در برابر این علت باید بگوییم که فهمیدن هیچ نکته ای در مبحث علمی یا هنری اگر هنرجوی آموزش موسیقی به آن رشته علاقه مند باشد سخت نخواهد بود به این شرط که بحثی که از طرف استاد گفته می شود بیانی روشن و شیوا داشته باشد. پیگیری و همت هنرجوی آموزش موسیقی و دقیق بودن راهنمایی های استاد تمام سختی ها را می تواند از بین ببرد با توجه به این مطالب تلاش شده است که با مطرح کرن مثال های مفید و با بیانی شیوا به فهماندن مطلب کمک شود.

بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب