شرح مواردی همچون ریتم و ملودی و بررسی انواع میزان های موسیقی در نرم افزار آموزش تار

آموزش تئوری موسیقی شامل ریتم و ملودی در نرم افزار آموزش تار

بطور کلی از دو بخش تشکیل می شود :

1-ملودی : زیر  و بمی صداها

2- ریتم: کشش و زمان اجرای نتها

ملودی

در موسیقی هفت نت اصلی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از : دو- ر - می- فا- سل- لا- سی

اگر نتهای موسیقی را روی یک دایره فرضی در نظر بگیریم پس از نت سی، مجدداً نت دو تکرار می شود و دایره نتها ادامه می یابد.

نتها روی پنج خط که خطوط حامل نامیده می شوند قرار می گیرند. اولین خط سمت پایین، خط اول و بقیه خطها به ترتیب خطوط دوم، سوم و چهارم و پنجم نامیده می شوند.

در شروع خط حامل، علامتی به نام کلید قرار می گیرد. این کلید بر روی خط دوم حامل قرار می گیرد پس به این ترتیب نتی که روی خط دوم قرار می گیرد نت سل می باشد و به این ترتیب طبق دایره نتها نتهای دیگر نیز مشخص می شود. در پایین خطوط حامل روی خطوط و بالای خطوط نتها قرار می گیرند. نتهایی که در پایین و بالای خطوط حامل قرار می گیرند خطوطی به نام خطوط اضافه پیدا می کنند .

هنرجویان نرم افزار آموزش تار باید چشم ها را به محل قرارگیری نتها روی خطوط حامل عادت دهند تا به تدریج جای دقیق آنها را فرا گیرند.

ریتم

در یک قطعه موسیقی، نتها از لحاظ کشش و امتداد زمانی با یکدیگر تفاوت دارند به این معنی که برای هر نتی از نظر طول کشش، زمان خاصی در نظر گرفته می شود

در شکل کلی ، در حرکت از نت گرد به سمت چهارلاچنگ زمان نتها به تدریج کمتر می شود، پس کشش نت گرد از همه اشکال بزرگتر است.

نکته: از لحاظ شکل نت نویسی، نتهای چنگ با یک خط به یکدیگر وصل می شوند.(نتهای دولاچنگ و سه لاچنگ به ترتیب با دو و سه خط به هم وصل می شوند)

هنرجویان نرم افزار آموزش تار برای فهم و درک درست تر مسئله ریتم می توانند از نمودار تبدیل کشش استفاده کنند.

اندازه گیری دقیق نتها با استفاده از حرکت پا که ضرب نامیده می شود انجام می گیرد، حرکت پا از بالا به پایین و سپس از پایین به بالا یک ضرب نام دارد.حال اگر نت گرد را که پایه کشش است برابر با 4 ضرب کامل در نظر بگیریم.بنابر این کشش هر نت سفید که نصف نت گرد است برابر با 2 ضرب می باشد یعنی ارزش زمانی نت سفید نصف نت گرد می باشد.

به همین ترتیب کشش نت سیاه برابر با یک ضرب کامل است. کشش نت چنگ برابر با نصف ضرب است یعنی حرکت پا فقط از بالا به پایین(یک نت) یا فقط از پایین به بالا (یک نت) صورت می گیرد و کشش نت دو لاچنگ به صورت ربع ضرب می باشد، به این ترتیب که هر دو نت دو لاچنگ در کنار یکدیگر نصف ضرب پا را تشکیل می دهند.

سکوت ها

در موسیقی برای تمام کشش های زمانی، در زمان معادلشان سکوتها نیز وجود دارند. به این طریق که معادل با کشش نت، به جای اجرای نت سکوت اجرا می شود. سکوتها هم در پایان قطعت و هم در اواسط فطعه کاربرد دارند.

میزان ها و کسرهای میزان

در قطعات موسیقی هر جمله موسیقی از نظر زمانی به بخشهای مساوی تقسیم می شود. این بخش های مساوی بوسیله خطوطی به نام خطوط میزان از یکدیگر حدا می شوند. از یک میزان تا خط میزان بعدی، یک میزان نام دارد.

تعداد ضربه ها در تمام میزانها با یکدیگر مساوی می باشد بعنوان مثال اگر میزان اول 2 ضربی باشد میزانهای بعدی نیز دو ضرب خواهند بود.

نکته: اولین ضرب هر میزان قوی ترین ضربه میزان است و قوی تر اجرا می شود

کسر میزان

در شروع یک قطعه موسیقی، پس از کلید سل، معمولاً یک کسر که به آن کسر میزان می گویند دیده می شود. برای اینکه ریتم یک قطعه موسیقی را از روی کسر میزان تشخیص دهیم باید با انواع کسرهای میزان آشنا شویم.

کسر میزان در موسیقی عموماً به سه بخش تقسیم می شوند که هنرجویان نرم افزار آموزش تار باید در نظر بگیرند :

1- میزانهای ساده

2- میزانهای ترکیبی

3- میزانهای لنگ

میزانهای ساده: 

میزانهایی هستند که هر ضرب آنها قابل تبدیل به 2،4،8 و ... باشد،میزانهای 3/4 و 4/4 و 3/ و 2/8 و ... همگی میزان های ساده هستند. صورت کسر نشان دهنده تعداد ضرب در هر میزان می باشد.

بعنوان مثال در میزان 3/4 چون صورت کسر عدد 3 می باشد در هر میزان 2 ضرب کامل پا اجرا می شوند

در میزان 3/4، در هر میزان 3 ضرب و در 4/4 در هر میزان 4 ضرب اجرا می شود. عدد مخرج کسر به ما نشان می دهد که برای چه کششی از نتها باید یک ضرب پا اجرا شود. فرمول تعیین کشش در میزان های ساده به این صورت است: نت گرد را به عدد مخرج کسر تقسیم می کنیم هر نتی که بدست آمد یک ضرب است در میزان 2/4، گرد را بر عدد 4 تقسیم می کنیم نت سیاه بدست می آید بنابراین برای نت سیع در میزان 2/4 ، 3/4، 4/4 و ... یک ضرب کامل پا اجرا می شود.

میزان های ترکیبی

در آموزش تار میزانهایی هستند که صورت کسر در آنها به عدد 3 بخش پذیر باشد(غیر از عدد 3) مانند 6/8، 12/16، 9/8 و ... برای تعیین تعداد ضرب در میزانهای ترکیبی، عدد صورت کسر را به عدد ثابت 3 تقسیم می کنیم تعداد هر ضرب در هر میزان بدست می آید.

بعنوان مثال: میزان 6/8 میزانی دو ضربی و یا میزان 12/16 میزانی چهار ضربی می باشد. بنابراین در میزان6/8 ، هر سه نت چنگ یک ضرب کامل پا محسوب می شود

میزانهای مختلط با لنگ

علاوه بر میزانهای گفته شده، میزانهای دیگری به نام لنگ در موسیقی به کار برده می شود که معمول ترین آنها میزانهای 5/4 ، 7/4، 5/8 و 7/8 می باشند. این میزانها خود مرکب از دو یا چند میزان هستند که هر ضرب آن از نظر تعداد ضرب با میزان دیگر نا مساوی است و غالباً به وسیله خطوط نقطه چینی آنها را از یکدیگر تفکیک می کنند.

نقطه ها

گاهی در کنار برخی تنها تقطه قرار می گیرد. در آموزش موسیقی نقطه در کنار نتها بیانگر این مطلب است که نصف ارزش زمانی نت بدان اضافه می شود بعنوان مثال اگر در کنار نت گرد نقطه آورده شود ارزش نقطه به اندازه نصف کشش گرد یعنی یک نت سفید می باشد

یعنی در میزان 2/4 که هر سیاه معدل یک ضرب می باشد برای نت گرد نقطه دار معادل شش ضرب پا اجرا می گردد، به همین صورت نقطه در کنار نت سفید معادل نت سیاه در کنار نت سیاه معادل چنگ و در کنار نت چنگ معادل دولاچنگ می باشد.

اجرای هر کدام از نتها در نرم افزار آموزش تار در ضمن اجرای تمرینات عملی توضیح داده خواهد شد.

 


دیدگاه خودتان را بنویسید



امین 1397/05/4

مرسی از مطالب خوب سایتتون کمتر جایی آموزش تار به این کاملی دیده بودم

پاسخ : نظر لطف شماست

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی: تهران، خیابان شهید بهشتی، نرسیده به بزرگراه مدرس، پلاک 344، واحد 2
  • دفتر فنی و پشتیبانی: کرج ،خیابان شهید بهشتی ،بین میانجاده و دهقان ویلای دوم ، ساختمان متین واحد 14
  • 02634481776
خدمات مشتریان

برچسب

نرم افزار آموزش تار , آموزش تار,آموزش مجازی تار,آموزش موسیقی, نرم افزار آموزش موسیقی

تمامی حقوق برای موسسه فرهنگی دیجیتال افرا رایان محفوظ و تکثیر آثار به هر نحو پیگرد قانونی خواهد داشت

بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب