روش تولید صدا در ساز نی برای هنرجویان نرم افزار آموزش نی

آموزش روش تولید صدای ساز نی در نرم افزار آموزش نی

ساز نی دارای چهار محدوده صوتی ( رجیستر) است. این محدوده ها عبارتند از :

1- بم

2- اوج

3- غیث

4- پس غیث

در این مقاله آموزش نی طریقه فراگیری صدای بم را توضیح می دهیم. در صورت فراگیری صحیح اجرای صدای بم محدوده های دیگر را بهتر خواهید آموخت.

صدای بم

دهانه نی( سری فلزی یا طلقی) را در بین دو دندان جلویی تکیه دهید.(نیازی به فرو بردن سر نی در بین دندانها نیست) سر نی بنا به میل و راحتی هنرجوی نرم افزار آموزش نی می تواند در طرف راست و یا چپ دهان قرار گیرد، زبان در روی دهانه نی و متمایل به عکس جهت قرار گرفتن نی چنان جای می گیرد که مانع ورود هوا به داخل ساز نگردد. آن سمت دهان را که نی در آن جای گرفته، با لبها کاملاً بپوشانید و طرف دیگر را آزاد، راحت و بدون تغییر شکل نگهدارید. در هنگام دمیدن در ساز، باید زبان کمی خمیده شود بطوریکه میان گام و حدوداً جلوی زبان روزنه ای برای ورود هوا به داخل ساز نی ایجاد شود. این روزنه هر جه به دهانه نی نزدیک تر باشد، صدای ساز طبیعی تر و شفاف تر می شود و بالعکس هر چه به طرف حلق نزدیک شود صدا گنگ و غیرطبیعی می شود. هنرجو نرم افزار آموزش نی باید سعی نماید هوا را در جهتی که دهانه ساز قرار گرفته است هدایت کند تا صدا بهتر و صاف تر تولید شده و هوا از سمت دیگر به هدر نرود .

دیواره دهان(در طرفی که نی قرار دارد) نقش کنترل و هدایت نفس را در به عهده دارد و در سونوریته(صدادهی مطلوب ساز) هر چه می توانید آرامتر و راحت تر تمرین کنید. به لبها، زبان، دستها و عضلات فشار نیاورید زیرا در این صورت صدا به سختی و به شکل ناقص تولید می شود.

یادآوری: این نکته ضروریست که امر تولید صدا در نی تا حدود زیادی بستگی به هنرجوی نرم افزار آموزش نی دارد، شما می توانید زاویه نی را در جهات مختلف تغییر دهید. همین طور زبان را کمی جابجا کنید تا با امتحان حالتهای گوناگون، صدای بهتری از ساز نی بدست آورید. هنگام انجام این آزمایش ، مراقب باشید به محض دستیابی به حالت بهتر تولید صدا، فرم لب، زبان و زاویه ساز نی را بخاطر بسپارید. آن قدر در این حالت تمرین کنید تا چگونگی حالت مطلوب در ذهن شما باقی بماند. هنرجویان آموزش نی باید به این نکته توجه داشته باشند که صدای نی در داخل دهان تولید می شود؛ با توجه به این که ساختمان دهان افراد با یکدیگر کمی نفاوت دارد، لذا نمی توان روش کاملاً تثبیت شده ای را برای ایجاد صدای خوب پیشنهاد کرد اما نکاتی که گفته شد توسط اساتید آموزش نی تجربه شده و نتیج مطلوبی بدست آمده است. در هنگام تمرین ساز؛ لبها نباید لرزش و حرکت اضافه داشته باشند. برای رفع این موارد می توانید در جلوی آینه به تمرین سونوریته بپردازید تا بتوانید حالت دهان و لبها را کنترل کنید، تمرین سونوریته(نواختن نتهای ممتد و با یک نفس) باید با دقت و حوصله فراوان و رعایت دقیق تمام نکات انجام شود.

کوکهای نی

یک نوازنده نی در تک نوازی می تواند با یک ساز، تمام دستگاه ها یا آوازهای موسیقی سنتی را به خوبی اجرا نماید، اما در هم نوازی با سازهای دیگر یا ارکستر باید از نی هایی با کوکهای مختلف-متناسب با کوک ارکستر - استفاده کند تا به راحتی با ارکستر یا سازهای دیگر موسیقی همراهی کند.

ساز نی هر چه بلند تر باشد کوک آن بم تر(پایین تر) و هر چه کوتاهتر باشد، کوک آن زیرتر(بالاتر) است. تمام نی ها با کوک های گوناگون، انگشت گذاری یکسان و تعداد بندها و سوراخ هایی یکسان دارند. ساز نی ای که دست بسته ان(بم ترین صدای آن) نت(دو)ی دیابازون باشد مبنا و پایه ای برای اسم گذاری ساز و انگشت گذاری آن قرار میگیرد. به همین دلیل به آن، نی دیابازون نیز گفته می شود.

البته با تقسیمات ربع پرده ای می توانیم نی هایی داشته باشیم که در ارکستر کارایی نخواهد داشت، به دلیل یکسان بودن انگشت گذاری و ترتیب فواصل نی های با کوک های متفاوت،تمام آنها را مانند نی دیابازون دست بسته(دو) فرض می کنیم. هنرجویان آموزش موسیقی نی برای سروع می توانند از نی دیابازون(سی) یا (سی بمل) استفاده نمایند.نواختن با نی های بم تر یا زیر تر برای هنرچویان مبتدی آموزش نی دشوار است.

امیدوارم مبحث کوکهای ساز نی و روش تولید صدای بم برای هنرجویان نرم افزار آموزش نی افرا رایان مفید واقع شود.

 


دیدگاه خودتان را بنویسید



بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب