آموزش نی به شیوه لبی در نرم افزار آموزش نی

آموزش درآوردن صدای نی به شیوه ی لبی در نرم افزار آموزش نی

یکی دیگر از سازهای ایرانی ساز نی می باشد. نی می شود گفت جزو ساز های سخت است و شاید طرفداران زیادی را به خود جذب نکند. ظاهر فیزیکی ساز نی در عین سادگی استفاده از آن کمی سخت است و بدون نرم افزار آموزش نی نمیتوان با دمیدن در نی صدای از آن درآورد. برای درآوردن صدا از درون ساز نی از دو روش استفاده می شود یک روش ، روش دندانی و دیگر روش که در اینجا نیز به بحث در مورد آن خواهیم پرداخت روش لبی است. به یاد داشته باشید این روش ها کاملاً صدای متفاوتی از آنها در می آید و روش ها کاملاً متفاوت هستند. در این روش به نکاتی اشاره می شود . 

دو نوع صدای بم وجود دارد، بم قوی و بم نرم. در بم قوی صدایی که شنیده می شود واضح تر و دلنشین تر است و برای نواختن آن صدا در نی نیاز به نفس بالایی است. دومین حالت صدای بم ، بم نرم می باشد که صدایی آرام و ملایم و حزن انگیز می باشد. در ساز نی زاویه ای که ساز نی نسبت به لب و بدن ما تشکیل می دهد از نکات مهم ساز نی می باشد. این بحث به صورت تصویری در نرم افزار آموزش نی کاملاً نشان داده شده. در این جا نیز مختصر توضیحی راجع به حالات و زاویه های نی داده می شود. هنگام نواختن صدای بم قوی از درون نی نیاز است که زاویه ی نوازنده نسبت به نی زاویه ی باز تری باشد و فاصله ی بدن و نی باید بیشتر باشد و اما برای نواختن صدای بم نرم کاملاً برعکس این روش نی را به دهان می گیریم یعنی زاویه ی ساز نسبت به بدن بسته تر می باشد و فاصله ی نی نیز کمتر از حالت نواختن بم قوی می باشد. از دیگر نکاتی که در نواختن بم قوی باید به آن توجه کرد این است که نفس زیادی برای نواختن بم قوی نیاز است اما در بم نرم شدت دمیدن کمتر و نفس پایین تری نیز نیاز است.

دانستن برخی اصطلاحات برای هنرجویان علاقه مندی که از نرم افزار آموزش نی استفاده میکنند و در کل برای نواختن نی نیاز است یکی از اصطلاحات صدای اوج و ... می باشد که به تعریف این اصطلاحات می پردازیم.

صدای اوج : صدای اوج بسیار نزدیک به صدای بم بوده و در اصل فقط یک اکتاو بالاتر از صدای بم است. به ادامه ی منطقی صدای بم نرم در روند توالی اصوات در ساز نی را صدای اوج می گویند.

صدای غیث : صدای غیث در مقایسه با صدای اوج کمی تیز تر و شفاف تر است و محدوده ی زیر صدای نی را از صدای غیث تشکیل می شود.

صدای پس غیث : صدای پس غیث همانطور که از نامش مشخص است در مقایسه با صدای غیث زیر تر و تیز تر است و زیر ترین محدوده ی صوتی نی را تشکیل می دهد.

پس با توجه به نکات گفته شده در بالا میتوان اصوات نی را طقه بندی نمود که به ترتیب از پایین به بالا شامل صدای پس غیث در طبقه بعدی صدای غیث و در طبقه ی بعدی نیز صدای اوج را داریم.

برای نواختن نی به روش لبی با توجه به نکات گفته شده در بالا ،افرادی که از نرم افزار آموزش نی بهره میبرند در نظر داشته باشند که  تمرین بسیار زیاد نیاز است. روش لبی روش بسیار سختی است و برای کنترل و دمیدن هوا درون ساز و همچنین تنظیم زاویه ای که انواع اصوات بیرون آمده از نی را نیاز دارد تمرین زیادی نیاز است البته به این نکته نیز میتوان اشاره کرد که اگر تمرین ها به درستی انجام نشوند با تکرر در نواختن نی به صورت اشتباه به هیچ نتیجه ای نمیرسیم تا زمانی که زاویه ی مورد نظر اصوات خود را پیدا نکرده اید و همچنین جایگیری انگشتان و فلوت کردن درون نی به صورت همزمان را به درستی انجام نداده باشید به روش صحیح لبی دست پیدا نرده اید زمانی که به این روش دست یافتید سعی کنید با همین مشخصات فیزیکی بین خود و نی و شیوه جایگذاری انگشتان و فلوت کردن ادامه دهید.

بلاگ آموزش موسیقی

ادامه مطلب